Allt kommunicerar
Jag arbetar som frilansande copywriter och varumärkesstrateg. Min erfarenhet sträcker sig drygt 30 år tillbaka och inbegriper även reklamfilmsregi samt utbildningsansvar för Art direction/Copywriting på Berghs School of Communication, i flera år utsedd till världens ledande kommunikationsskola.
Jag har jobbat med varor och tjänster såväl mot konsument som företag, ofta med relativt komplexa frågeställningar. Det gör att jag övat upp förmågan att mejsla ut ett kärnbudskap, beskriva det med begripliga ord och dramatisera det. Jag har skrivit varumärkesplattformar, varumärkesbeskrivningar, tonalitetsguider, manifest, annonser, radiomanus, reklamfilmsmanus, broschyrtexter, transkreation, content för webb, hemsidor och SEO. Jag har hållit i workshops för att implementera värderingar, tonalitetsguider och varumärkeslöften internt. Jag har fört diskussioner med företagsledningar för att omformulera deras affärsidé.
Genom åren har jag skaffat mig några övertygelser som jag ser som centrala i arbetet med kommunikation:
Allt kommunicerar.
Reklam är livstecken från ett varumärke, och varje livstecken påverkar. Allt kommunicerar. Från första samtalet mellan företag och kund till leverans av produkten eller tjänsten. Ett kort jag skrev för Änglamark är ett bra exempel. Det låg i äggkartongerna och var stort som ett visitkort. Där tackar Coop kunden för valet av kravmärkta ägg och berättar att det gör att fler hönor får chansen att vara ute i friska luften. En viktig pusselbit som bidrog till den kraftigt ökade försäljningen av kravmärkta ägg.
En tydlig grund att stå på.
En annan insikt (som jag fick under mina år på Brindfors) är att bygga kommunikationen från en tydlig grund. Vad ska mottagarna av kommunikationen associera varumärket med över tid? Varför finns det? Är grunden på plats ökar chansen att människor kommer ihåg varumärket, vad det står för, gillar det och agerar.
Samarbete är A och O.
En tredje insikt (som blev extra tydlig under mina år som utbildningsansvarig för Art direction/Copywriting på Berghs School of Communication) är att samarbete och dialog är medlet för att nå målet. Tillsammans når vi längst. Inom teamet och mellan team och kund.
Reklambyrårer jag arbetat på eller med:
Brindfors, RBK, Doe Blomgren Gottberg, Kurppa Hosk, Emakina, Rönnberg & Co, Saatchi & Saatchi, Abby Norm, Milano, Ahlstrand & Wållgren, Futurniture, Ogilvy 2, Nord DDB, TBWA, Publicis, Thor & Co. Jag var även utbildningsansvarig för art direction/copywriting på Berghs School of Communication 2005-2009. Jag har dessutom arbetat som reklamfilmsregissör på eget bolag, Storstadsfilm, och på Mekano film & television.
Kunder/varumärken jag jobbat med:
Apple, Coop. Änglamark, Fritidsresor, Ving, Expressen, Läkerol, Pripps, Comfort, SvD, Telge Energi, Toyota, Valio, Nobia, Marbodal, Sigdal, Granarp, Lloyd apotek, Berghs School of Communication, Unilever, Evry, Kronfågel, Västerbottensost, Linköpings universitet, Mittuniversitetet, Westers, Mekonomen, Ragn-Sells, SEB, Ålandsbanken, SL, Sturegallerian, Klarna, Hemfrid.
Utmärkelser:
Belönad med Guldägg, Silverägg och Guldskrift. Även belönad i 100-wattaren, Cannes, NY Festival, Eurobest, Epica,