APPLE

Independent Creative Director Writing sedan 2013 för webb, mobil, butik på den svenska marknaden.

HEMFRID

Tonalitetsprojekt för Hemfrid som erbjuder servicetjänster för hemmet. Arbetet gjordes tillsammans med och på uppdrag av Ahlstrand & Wållgren. 

GRANARP

Lansering av ett nytt köksmärke från Nobia-koncernen, Europas största kökskoncern. Uppdraget gjordes tillsammans med Mattias Wiberg på VisualID och Jenny Vinterqvist (frilansande formgivare). Ansvarig på Nobia var Angelica Ahlroth. Arbetet inkluderade varumärkeslöfte och tonalitet, sammanfattat i en katalog och hemsida mot konsument.

TELGE ENERGI

Varumärkesarbete, positionering, workshops, namngivning av den interna processen samt tonlägesbeskrivning genom varumärkesbyrån RBK. Syftet var att internt stärka Telge Energis position som det bästa valet av elbolag om man vill bidra till ett förbättrat klimat och en hållbar värld. Namn på processen – Rörelseenergi.

ÅLANDSBANKEN

Koncept och tonlägesbeskrivning med utgångspunkt från bankens ursprung. Projektet gjordes tillsammans med RBK och mynnade ut i en serie helsidor i svensk morgonpress. Resultatet var en kraftigt ökad inlåning från nya privatkunder.

BERGHS SCHOOL OF COMMUNICATION

A) Program Director Art Direction/Copywriting 2005-09. Ansvarig för ca 60 elever per år (fördelade på två årskurser), intagning, handledning, planering av undervisning, tillsättande av kursansvariga för ca 24 kurser per klass, utvärdering, examination mm.

B) Löpande marknadsföring + brandbook, inklusive formulering av mission (”Allt kommunicerar”) och vision (”Att sätta en internationell standard för kommunikationsutbildningar”). Brandbooken gjordes tillsammans med art directorn Anna-Pi Lennstrand + William Easton och Manne Schagerström från Berghs. I projektet ingick att förankra vision, mission, värderingar mm internt, bland annat genom workshops med de anställda på Berghs. Innehållet i Brandbooken togs sedan vidare i kataloger, annonsering och hemsida. 2009 var visionen uppnådd. Då rankades Berghs för första gången (men inte sista) som världens bästa reklamskola.

MEKONOMEN

Interninformation och CRM för att visa på värdet av en kedja som består av både butik och verkstad.

ÄNGLAMARK

Relanseringskampanj. Reklamfilmer, annonser, butiksmaterial, material till butikspersonal, broschyrer. Antalet positiva till varumärket ökade från 55 % till 65. Negativa minskade från 10 % till 5. Reklambyrå: Brindfors, projektledare: Ann Ystén, AD: Mitte Blomqvist.

COOP

Lanseringskampanj. Brett budskap med temat ”Ett litet steg mot en…” där slutet byttes ut för att kommunicera alla delar av Coop. År två riktades kommunikationen mot ekologi och miljö. I samtal med Coop Konsums ledning ändrades formuleringen av deras affärsidé. Ordet ”pådrivande” togs med (“Pådrivande inom matmästeri och ekologi”) vilket ledde till en lista med åtgärder. Stopp på försäljning av burägg samt sänkt pris på ekologisk mjölk var två av dessa. Varje åtgärd ledde till kampanjer som i sin tur ledde till ökad försäljning. Kampanjerna var integrerade och innefattade allt från reklamfilmer, utomhuskampanjer till butiksmaterial inklusive tryck på kassar. Arbetet gjordes tillsammans med Patrick Waters AD, Magnus Löwenhielm, AD och Johan Nilsson, CD. Reklambyrå: Brindfors.

SEB

Tonalitetsprojekt, både mot företagsmarknaden och privatmarknaden, tillsammans med och på uppdrag av Magnus Engström på Cogs Creative. I arbetsgruppen ingick även Ulrika Fryckstedt, copywriter för den engelska versionen.

NOBIA

Tonalitetsprojekt för Europas ledande kökstillverkare där Nobia är paraplyvarumärke för ett flertal varumärken, bl a Marbodal i Sverige. Arbetet gjordes ihop med Ulf Ahlstrand och Joakim Wållgren på reklambyrån Ahlstrand & Wållgren.

COMFORT

Varumärkesarbete och framtagande av långsiktigt koncept ihop med RBK för att stärka tryggheten i kontakten mellan hantverkare och privatkund. Dessutom intervjuer med lokala Comfortföretagare och produktion av ca 250 artiklar för Comforts hemsida. Syftet var att visa att Comfort är Sveriges största VVS-installationskedja, samt på bredden och mängden B2B-projekt som Comfortkedjan är delaktiga i.